mandag, februar 13, 2006

Jeg har en bedsteveninde/I have a best friend/Ég á bestu vinkonu

-Jeg har en veninde, María, hun er min bedste veninde. Nu til sommer bliver det 30 år siden vi lærte hinanden at kende og siden da har vi holdt sammen og er aldrig blevet uvenner. Hun er absolut det mest hederlige, ærlige og ligefremt menneske jeg kender. Hun dömmer ikke og er altid parat til at se noget positivt ved hvert og et menneske. Hun havde for nylig födselsdag, faktisk den samme dag som min datter, men på dagen var hun i USA på skiferie, så i går havde hun gæster over til födselsdagskaffe. Hun havde hintet til at hun gerne ville at jeg skulle strikke et sjal til hende som födselsdagsgave. Det ville jeg da meget gerne, men det blev dog noget af en hovedværk. Det måtte jo være det helt perfekte mönster og farver til netop hende. Jeg tror jeg må have strikket 3-4 hele sjaler, jeg prövede af mange forskellige mönstre og farver i forskelligt garn. Men jeg tror det lykkedes mig til sidst at ramme det helt rigtige til hende, hun blev i hvert fald glad.

-I have a friend, María, she is my best friend. This summer it will be 30 years since we got to know each other, and since then we have been best friends and we have never fallen out. She is really the most honest, sincere and upright person I know. She doesn´t judge and she is always ready to see something positive about every person. She had a birthday recently, actually the same day as my daughter, but at the time she was on a skiing holiday in USA, so yesterday she had people over for birthday coffe and cakes. She had hinted that she would really like me to knit her a shawl as a birthday present. Of course I really wanted to do that, but it did prove a bit difficult. It had to be the perfect pattern and colours for her. I think I must have knitted 3-4 whole shawls, I tried out many different patterns and colours in various yarns. But I think I succeeded in finding the right one just for her, at least she was happy about it.

-Ég á vinkonu, Maríu, hún er besta vinkona mín. Í sumar verða 30 ár síðan við kynntumst, og síðan þá höfum við verið bestu vinkonur og aldrei slest upp á vinskapinn. Hún er heiðarlegasta, einlægasta og mest blátt áfram manneskja sem ég þekki. Hún dæmir ekki og er alltaf tilbúin að sjá eitthvað jákvætt við alla. Hún átti afmæli nýlega, reyndar sama dag og dóttir mín, en var á þeim tíma í skíðaferð í Bandarikjunum, svo hún bauð í afmæliskaffi í gær. Hún var búin að gefa í skyn að sig langaði til að ég prjónaði handa sér sjal í afmælisgjöf. Auðvitað vildi ég gjarnan gera það, en það reyndist dálítið erfitt. Það varð að vera rétta mynstrið og litirnir einmitt fyrir hana. Ég held ég hljóti að hafa prjónað 3-4 sjöl, ég prófaði mörg mynstur og liti í mismunandi garni. En ég held að mér hafi tekist að finna það rétta fyrir hana, hún var alla vega ánægð með það.


-Sjalet blokkes. Billedet jeg havde i hovedet var af grönne blad og små farverige blomsterknopper.

-The shawl blokking. The picture in my head was of green leaves and small brightly coloured flowerbuds.

-Sjalið í strekkingu. Myndin í höfðinu á mér var af grænum laufblöðum og litlum litríkum blómhnöppum.


-Nærbillede af mönstret.

-Close-up of the pattern.

-Nærmynd af mynstrinu.









-Som vanligt er det sönnen der står model. Her kan man se hvor tyndt og let sjalet er.

-As usual my son is the model. Here you can see how thin and light the shawl is.

-Eins og venjulega er það sonurinn sem er módel. Hér sést vel hversu þunnt og létt sjalið er.





Garn/Yarn/Garn: Rowan´s Yorkshire Tweed 4-ply, Lövegarn´s Kido Lamé, Fonty Calypso.
Pinder/Needles/Prjónar: 4,5mm/US 7

5 kommentarer:

Maggan sagde ...

Åh himmel Frida en sån underbart vacker sjal!!! Helt i min smak. Jag älskar gröna och röda nyanser!!! Jätteläcker!!!

IF Stjernen sagde ...

Hvor er det sjal flot! Forstår godt at din veninde blev glad for det.
Og mon ikke hun også blev glad for at DU havde lavet det til hende?

Knus Britta

Anonym sagde ...

men frida, vilken tjusig sjal

Anonym sagde ...

Kjære Frida,tusen takk for kjempenyttig tips om Lopi-garnet! Hurra! jeg slipper å feste alle de trådene! Jeg elsker Lopi-ullen - så lett og varm og naturlig.
Sjalet du har laget til venninnen din er virkelig et kunstverk - så fantastisk! Så morro at du skriver på 3 språk - nå kan jeg kanskje lære meg litt islandsk! Hjertelig hilsen fra Karen

Anonym sagde ...

The shawl is beautiful - a very special gift for a special friend.